Actueel

MAGNA combineert buying power met kennis en inzichten op mediumtypeniveau. In de sectie ‘MAGNA Update’ vind je onder andere artikelen die gepubliceerd zijn door onze specialisten op AV, Out-of-home, Print en Contracting. Onze specialisten worden ook met regelmaat gevraagd door journalisten om te reageren op ontwikkelingen in de media; deze tref je onder ‘MAGNA in het nieuws’. Ook zullen we hier nieuws- en persberichten delen vanuit andere labels uit onze IPG Mediabrands familie.

Actueel totaal

MAGNA AV UPDATE | WK 28

juli 13, 2020 // MAGNA AV UPDATE
MAGNA-AV-UPDATE-Q3-Wk-28-2020

MAGNA AV UPDATE | WK 27

juli 6, 2020 // MAGNA AV UPDATE
MAGNA-AV-UPDATE-Q3-Wk-27-2020-1

Heeft RTL5 Guilty Pleasure TV nodig om jonge hoogopgeleiden aan zich te blijven binden?

juli 3, 2020 // MAGNA Blogs

RTL heeft zijn belofte van opschorten van “guilty pleasure” TV niet lang vol gehouden. Eind november 2019 maakte RTL-programmadirecteur Peter van der Vorst bekend per direct de uitzendingen van reality-serie De Villa van de buis en Videoland te halen, wegens scènes met seksueel overschrijdend gedrag. Nadat de scènes op TV verschenen, ontstond er veel ophef op social media en besloot RTL te stoppen met uitzenden.

Drie maanden later startte echter weer een nieuw seizoen Temptation Island op RTL5 en staat Videoland inmiddels weer vol met Nederlandse en buitenlandse versies van guilty pleasure content: Ex on the Beach, Temptation Island, Love Island en Paradise Hotel.

Van der Vorst heeft zich toch nog een beetje aan zijn uitspraak gehouden; De Villa ontbreekt namelijk nog steeds op Videoland. Waarom heeft deze “guilty pleasure TV stop” slechts 3 maanden geduurd? Waarschijnlijk hoopt Van der Vorst dat de kijkers de rel rondom De Villa al zijn vergeten. Of is het programma ondanks alle kritiek simpelweg te belangrijk voor RTL5 en Videoland voor een langdurige boycot?

Cijfers 2020 komen niet in de buurt van voorgaande jaren

Het seizoen van 2020 begon eind februari met een dubbele aflevering en trok hiermee 400 duizend kijkers (6 jaar e.o.). Gedurende het seizoen haken er wel wat kijkers af, maar blijven de cijfers relatief stabiel rond de 300 tot 330 duizend kijkers. Toch lieten de laatste 6 afleveringen dalende cijfers zien. En dat terwijl in de eerste afleveringen van het programma vaak juist “niet zo veel gebeurt”. De koppels moeten nog acclimatiseren tussen de dames in uitdagende kleding en heren met sixpacks, die speciaal gecast zijn om de koppels in verleiding te brengen om vreemd te gaan. Zijn de kijkers het zat om de spelletjes van de verleiders op een tropisch resort te bekijken?

Daarnaast is het opmerkelijk dat het programma elke week kijkers verloor, aangezien het seizoen midden in het Corona tijdperk werd uitgezonden. Er werd in deze periode méér lineair TV gekeken, over alle doelgroepen heen, en toch weet Temptation Island de kijkers niet vast te houden of juist meer kijkers te trekken. Dat is ook een prestatie..

Als we de 2020 cijfers vergelijken met het seizoen 2019, zien we een groot verval in kijkcijfers. Gedurende het seizoen verloor het programma steeds meer kijkers. Ook vorig jaar begon het seizoen met hogere kijkcijfers dan voor de overige afleveringen. De eerste drie episodes werden door gemiddeld 736 duizend bekeken (6 jaar e.o.), maar dit zakte al snel terug naar een half miljoen. Dit patroon is ook te herkennen in 2018, waar wel enkele pieken te zien waren maar toonde ook verval over de periode heen.

Grafiek 1: Kijkcijfers per aflevering Temptation Island op doelgroep 6 jaar e.o. x 1000

Temptation Island loont voor RTL5 wel binnen jonge en hoog opgeleide doelgroep

Ondanks dalende kijkcijfers, scoort Temptation Island in vergelijking met andere programmering op RTL5 in hetzelfde tijdvak een stuk beter op marktaandeel. Het gemiddelde marktaandeel van de zender (eind februari t/m begin juni 2020) is 2,9% binnen 6 jaar e.o. ten opzichte van 5,1% gedurende Temptation Island.

Normaliter is de zender niet enorm populair onder jonge vrouwen en in hoge sociale klassen in dit tijdvak; doelgroep AB1 20-34 jaar heeft een marktaandeel van 4,7% en Vrouw 20-34 jaar 5,7%. Echter als Temptation Island wordt uitgezonden, schiet dit marktaandeel omhoog naar gemiddeld 19% in zowel AB1 20-34 jaar als Vrouw 20-34 jaar. En niet enkel jonge vrouwen, maar ook jonge mannen en kijkers tussen de 35 en 49 jaar vinden het programma de moeite waard om naar te kijken. Kijkers boven de 50 jaar kijken duidelijk liever naar andere programma’s. RTL5 weet met Temptation nog steeds jonge en hoog opgeleide kijkers op een selectieve manier aan zich te binden. Maar blijft dit ook in absolute aantal voldoende en zo ja, voor hoe lang nog?

Grafiek 2: Gemiddeld marktaandeel Temptation Island seizoen 2020

Volgend seizoen Temptation Island exclusief te zien op Videoland?

Zijn de kijkers het zat, zijn 16 afleveringen teveel, óf zijn ze allemaal massaal overgestapt naar Videoland om het daar te bekijken? De doelgroep van Temptation Island is gewend om content te bekijken op verschillende schermen en tijdstippen. Waarom zouden ze wachten op de volgende aflevering op TV terwijl je ook gemakkelijk meerdere afleveringen kunt zien via Videoland? De incentive die Videoland biedt met de aflevering van volgende week vooruit kijken zal ongetwijfeld goed werken. Maar gooit RTL5 daar zijn eigen glazen niet mee in en verdwijnt hiermee ook de lastig te bereiken jonge doelgroep van lineaire TV? Met de trend van de dalende kijkcijfers is de kans reëel dat de serie volgend jaar terug komt als Videoland only content.

Begin juni werd bekend dat Big Brother gaat terugkeren bij RTL. Gaat deze show de plaats innemen van Temptation Island of kiest RTL ervoor om simpelweg nog meer reality uit te zenden? Temptation Island is qua format niet direct te vergelijken met Big Brother, maar het programma dat 20 jaar geleden zo populair was, zal in ieder geval íets aangepast moeten worden om het ook in deze tijd te kunnen waarmaken.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van Big Brother en of we Temptation Island volgend jaar exclusief terug zullen zien op Videoland. Ik behoor tot de doelgroep (AB1 Vrouw 20-34 jaar) waarin het programma nog wél goed scoort dus ik hoop stiekem dat ik mijn Guilty Pleasure volgend jaar nog lineair op TV kan kijken.

Simone Hoogenbosch – Senior AV Consultant MAGNA

MAGNA AV UPDATE | WK 26

juni 30, 2020 // MAGNA AV UPDATE
MAGNA-AV-UPDATE-Q2-Wk-26-2020-3

MAGNA UPDATE | RADIO APR-MEI 2020

juni 26, 2020 // MAGNA AV UPDATE
MAGNA-AV-UPDATE-Radio-apr-mei-2020-1-1