Nieuw Gezicht, Maar Wie Zijn De Kijkers?

De bookmakers wisten het zeker: Duncan Laurence zou de 64ste editie van het Eurovisiesongfestival in Tel Aviv winnen. Die voorspelling is afgelopen zaterdag uitgekomen. Ruim 4,4 miljoen mensen hebben toen gezien hoe de 25-jarige zanger er met de winst vandoor ging. Is dat een record? En hebben zijn eigen leeftijdgenoten ook gekeken naar zijn overwinning?

Kansrijke Deelnemers Boeien Miljoenenpubliek

Het was niet de eerste keer dat we hoog in de peilingen stonden bij de bookmakers. In 2014 voorspelden ze een derde plek voor The Common Linnets, die uiteindelijk als tweede zijn geëindigd. Toen zaten er maar liefst 5,1 miljoen mensen (van 6 jaar en ouder) voor de buis om de finale te kijken. Ook Anouk stond in 2013 hoog in de peilingen van de bookmakers. Zij zou volgens hen in de top 10 belanden, en werd uiteindelijk negende. De finale werd in Nederland door 4,9 miljoen mensen bekeken.

De Verjonging Van Het Eurovisiesongfestival

De finale met Duncan Laurence werd ondanks zijn favorietenrol met 4,4 miljoen kijkers minder goed bekeken dan de recordedities. Toch is de finale nooit eerder zo goed bekeken door jongeren als dit jaar. Als we dieper in de data duiken, zien we dat maar liefst 769.359 kijkers van 20-34 jaar de finale met Duncan hebben gezien. Ter vergelijking: de finale van Wie is de Mol? (NPO 3) in 2019 trok 744.481 kijkers uit die doelgroep en naar de Champions League-wedstrijd tussen Tottenham en Ajax (Veronica) keken 718.904 mensen uit die leeftijdsgroep.

Kijkdichtheden (%)

De data laten ook zien dat het kijkerspubliek van het Eurovisiesongfestival verjongt: sinds 2013 ligt het gemiddelde aantal jongvolwassen kijkers hoger dan voorgaande jaren. Overigens zijn er nauwelijks verschillen in het kijkgedrag ten opzichte van andere leeftijdsgroepen. Zo zien we bij bijna alle doelgroepen een piek tijdens het optreden van Duncan Laurence, en bij de bekendmaking van de uitslag.

Kijkgedrag Eurovisiesongfestival

De groei in belangstelling onder 20-34-jarigen sinds 2013 valt samen met het nieuwe gezicht dat Nederland aan het Eurovisiesongfestival heeft gegeven met deelnemers als Anouk, The Common Linnets, Waylon, Douwe Bob, O’G3NE en Duncan Laurence. In tegenstelling tot de jaren daarvoor hebben de meeste van deze artiesten (zoals verwacht door de bookmakers) mooie resultaten behaald op het songfestival.

Conclusie

Het Eurovisiesongfestival heeft dus een flinke ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen jaren. De editie van 2019 laat een groeiende belangstelling zien onder jongvolwassenen voor het Eurovisiesongfestival. Voor een evenement dat lange tijd niet als populair werd beschouwd is dat een stap in de goede richting. Omdat Nederland dit jaar heeft gewonnen, zal het festijn volgend jaar in ons land plaatsvinden. Welk effect heeft dat op de kijkcijfers? Gaan we een songfestivalrecord verbreken? Of misschien zelfs een Nederlands tv-record? We zijn in ieder geval ontzettend benieuwd en gaan zeker kijken! Jullie ook?

Rachella Westenburg & Dean Cooman – MAGNA AV