Kijkcijfers Eurovisie Songfestival zijn inmiddels goed te voorspellen!
Ieder jaar is het weer de vraag wat voor soort nummer of artiest Nederland gaat vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Het festival ziet het ene jaar een popnummer winnen, dan weer een mooi ingetogen lied of een vrouw met een baard en nu dan een lied met kippengetok. Als de inzendingen eenmaal bekend zijn, kunnen bookmakers een goede inschatting maken van de te verwachten ranglijst. Hebben deze voorspellingen ook invloed op de kijkcijfers? Die blijven namelijk flink achter naarmate de verwachtingen tegenvallen…
Voorspelbare maar tegenvallende uitslag
Waylon stond afgelopen zaterdag in de finale van het songfestival met het nummer ‘Outlaw In Em’. Hij moest als 23e optreden van de in totaal 26 finalisten. De bookmakers voorspelden dat Nederland tussen plaats 15 en 20 zou eindigen. Volgens de social media analyse van Coosto zag het ernaar uit dat Nederland zelfs een 22e plaats zou bereiken. Uiteindelijk werd Nederland 18e. Het winnende land Israël stond al op 1 in de peilingen. De voorspellingen zaten dus goed in de buurt, net als voorgaande jaren. Destijds zou OG3NE volgens bookmakers 12e worden en Douwe Bob 8e; beiden werden 11e.
2018 versus voorgaande jaren
Niet alleen de uitslag viel tegen, ook de kijkcijfers. Afgelopen zaterdag zaten gemiddeld ‘slechts’ 3 miljoen Nederlanders voor de buis tijdens de finale. Vorig jaar, toen ook OG3NE in de finale stond, keken nog ruim 4 miljoen Nederlanders. Douwe Bob trok in 2016 4,3 miljoen kijkers en in 2014, met Waylon wederom in de finale, maar dan samen met Ilse de Lange (als The Common Linnets), trok het songfestival zelfs 5,1 miljoen kijkers.
Bron: SKO, 6 jaar e.o.
Kijkdichtheden blijven achter
De NPO had hogere verwachtingen van de kijkcijfers en daarom werden de prognoses hoog ingestoken. Mijn advies zou zijn om volgend jaar een uitgebreide analyse te doen van de bookmakerspeilingen versus de kijkcijfers om zo een realistischere inschatting te kunnen maken.
Bron: SKO, 6 jaar e.o.
Het schijnt dat hoe hoger je startnummer is, hoe gunstiger dit zal zijn voor de uitslag. Kijkers onthouden je beter en je valt meer op. Helaas heeft dit voor Waylon niet goed uitgepakt. In 2016 en 2017 waren beide optredens aan het begin van de show en werd Nederland in beide gevallen 11e op het songfestival. Ook had deze late plek in de reeks in 2018 geen positief effect op de kijktijd. Mensen zappen later in en blijven dus minder lang hangen, zoals we wel zagen in 2016 en 2017. Misschien voor volgend jaar toch maar hopen op een vroege loting mochten we opnieuw de finale behalen.
Learnings voor 2019
Ik denk dat door de steeds betere voorspellingen van de bookmakers de verwachte kijkdichtheden van het songfestival beter ingeschat kunnen worden. Als Nederland een lage winkans heeft zijn mensen minder snel geneigd om in te schakelen voor de show. Helaas valt hier weinig tegen te doen. Nu maar hopen dat Nederland volgend jaar met een unieke artiest met een duidelijk statement naar voren komt om het publiek voor zich te winnen. Roel van Velsen, Sanne Vogel of misschien toch rapper Boef? Ik gooi maar wat namen op… Ik weet in ieder geval dat ik volgend jaar weer voor de buis zit en ik hoop de rest van Nederland ook.
Audrey Blankers – Senior AV Consultant MAGNA