Weet “De Stylist van het Zuiden” weer onze harten te veroveren?

 

Roy Donders heeft sinds het najaar van 2013 zijn eigen realityshow op TV. Hij was 4 seizoenen lang te zien op RTL5. Dit jaar maakte hij de overstap naar SBS6. Blijven zijn kijkers hem trouw of is hij door deze overstap fans verloren?

 

Ons Royke is van alle markten thuis. Op jonge leeftijd had hij al zijn eigen kledingwinkel Rojami’s in Broekhoven, een klein dorpje in Brabant. Daarnaast is hij actief als kapper, volkszanger en kledingontwerper. Dat laatste ging niet zonder slag of stoot en daarom koos hij er voor om een nieuwe kledingwinkel op te starten en zich te richten op meer luxere kledingmerken. Helaas ondervond hij ook hier tegenslagen mee door veelvuldig gepleegde inbraken. Je kunt in ieder geval stellen, dat Roy een turbulent leven heeft. Wat heeft Roy nog meer in petto? Gaat het hem bijvoorbeeld lukken om in Duitsland als zanger door de breken? Ons hart heeft Roy wederom gestolen. Hopelijk gaat het hart van de kijker ook weer van boem-boem-boem.

 

Roy vooral succesvol onder de jonge vrouwkes

Roy genoot in 2013 en 2014 van zijn succesjaren als de huispakkenkoning. De samenwerking met supermarktketen Jumbo zorgde er in 2014 voor dat Brazilië tijdens het WK oranje kleurde van de huispakken. Het oranje pakje van Roy had zelfs meer succes dan de oranje voetbalhelden, die zelf nog derde werden op dat WK. De juichpakken werden een begrip, wat vooral werd omarmd door de jonge vrouwen. Gemiddeld keken er in seizoen 2 meer dan 144.000 vrouwen in de doelgroep 20-34 jaar naar De Stylist van het Zuiden. Na het succes van het WK (vanaf seizoen 3) wordt Roy ook door een iets oudere doelgroep omarmd.

p1

Bron: SKO

 

Met de ontwikkeling in het achterhoofd dat Roy ook de harten van die oudere doelgroep heeft gestolen en terrein verliest onder jonge kijkers lijkt het een slimme zet om na seizoen 4 de overstap te maken van RTL5 (core doelgroep 20-34) naar SBS6 (core doelgroep 25-54). Maar verhuizen de trouwe fans (V20-34) wel met hem mee?

 

SBS6 helemaal zo gek nog niet voor Roy

Zijn succes in kijkcijfers daalde met de seizoenen mee. Maar Roy weet steeds weer een nieuwe weg in te slaan en zo is hij dit jaar te zien op SBS6. Dit nieuwe partnership pakt nog niet eens zo gek uit voor onze Royke. Ook de stylist wordt een jaartje ouder en past daarom prima bij het volwassen zenderprofiel van SBS6.

 

We weten dat TV vooral onder de jonge kijkers terrein verliest. Dit is voor Roy ook duidelijk zichtbaar als hij kijkt naar zijn trouwe fans.

 p2

Bron: SKO

 

RTL5 laat de afgelopen 4 jaar onder de doelgroep vrouwen 20-34 jaar in het tijdvak van Roy Donders (tussen 20:30-21:30 en 21:30-22:30) een daling zien van ongeveer 38 procent. Dat SBS6 ook jonge dames heeft verloren is een feit. Toch is met een daling van minder dan 19 procent SBS6 een zeer stabiele keus geweest.

 

De echte fan kijkt nog steeds even lang naar Roy

Dat de Stylist kijkers is kwijtgeraakt is duidelijk. Ook onder zijn eigen doelgroep vrouwen 20-34 jaar zien we een daling van bijna 33 procent ten opzichte van vorig jaar. Toch liggen in 2016 de gemiddelde kijkdichtheden van Roy Donders boven het gemiddelde van SBS6 (3,5% vs. 3,0% in V20-34) in hetzelfde tijdvak.

 

Wij vallen, met onze 29 en 27 jaar, onder de echte Roy Donders doelgroep. Ook wij moeten bekennen dat, al is het maar na een goede zapp-ronde, wij wel eens blijven hangen bij De Stylist van het Zuiden. Roy mag dan onder de jonge vrouwen kijkers verliezen. Toch ligt de netto fractie (% van het programma dat door de doelgroep bekeken is) gedurende de 5 seizoenen rond de 61%. De personen die kijken doen dit met een intensiteit van gemiddeld 25 minuten.

 p3

Bron: SKO

 

Roy heeft sterke concurrentie op de vrijdagavond

Het is voor Roy ook niet makkelijk. Waar hij de eerste 4 seizoenen op de maandag- of dinsdagavond stond geprogrammeerd moet hij dit seizoen op vrijdagavond opboksen tegen het zeer goed bekeken The Voice Of Holland op RTL4. Het is al een compliment van SBS6 dat hij tegenover The Voice wordt gezet. Het feit dat hij daarnaast vanaf de 4e aflevering van 21.30u naar prime time 20.30u geschoven is, maakt het geloof in hem steeds duidelijker.

p5

Bron: SKO 

 

De trouwe fan wil Roy geen minuut missen

Dat de kijkcijfers onder de jonge doelgroep dalen is een feit en dat is voor Roy ook merkbaar. Ondanks dat weet hij voor SBS6 terrein te winnen. Zo succesvol als tijdens het WK zal het nooit meer worden, maar net als bij het Nederlands Elftal, in voor en tegenspoed, gaat het hart van de trouwe fan nog steeds van boem-boem-boem.

 

Audrey Blankers & Tamar Krijnen – MAGNA AV

 

Back to Top