Vrouwenvoetbal populair op tv

Geef het een oranje shirtje, laat het goed presteren en heel Nederland zit weer aan de buis gekluisterd. Op momenten dat chauvinisme opborrelt, profiteert live tv kijken. Was het in het verleden haast ondenkbaar dat het Nederlandse vrouwenvoetbal ooit zulke hoge kijkersaantallen zou overleggen, gebeurde het afgelopen zondag toch. Maar liefst 2,1 miljoen mensen hebben gekeken naar de Oranje Leeuwinnen en zagen Chanice van de Sanden de winnende binnen knikken tegen Noorwegen. En we waren al in de stemming dankzij het succes van Mollema eerder die dag!

Nederlandse vrouwen scoren
De 2,1 miljoen kijkers betekende tevens een marktaandeel van bijna 50% voor de NPO. Door de sterke eerste wedstrijd van de dames, was er nog meer interesse in het damesvoetbal. Zo werd de tweede wedstrijd tegen Denemarken ook door een miljoenenpubliek bekeken en oversteeg het met 2,2 miljoen kijkers zelfs de eerste wedstrijd. Hoewel dit mooie aantallen zijn, vallen de kijkcijfers in het niet bij de heren op een eindtoernooi. Het is even graven, maar in 2014 speelde het Nederlands elftal geen onverdienstelijk WK. Tijdens de legendarische openingswedstrijd tegen Spanje waren 7,3 miljoen Nederlanders getuige van een ware Spaanse ondergang. Maar dat 2,1 en 2,2 miljoen nog steeds bijzonder veel is, wordt maar weer bewezen als we dit vergelijken met het kijkersaantal van de Champions League-finale. Deze finale behaalde ‘slechts’ een score van 1,8 miljoen kijkers.

Nederlandse mannen scoren onder jongeren
Nu is het interessant om het profiel van de kijkers van zowel het nationale mannen- als het vrouwenteam onder de loep te nemen. Zien we verschillen?

Bron: SKO

In het roze zien we de publieksamenstelling van de twee poule wedstrijden van de dames op het EK wat op dit moment in Nederland plaats vindt en in het blauw zien we het profiel van de kijkers van het Nederlands heren elftal ten tijde van het WK in Brazilië. Het kijkerspubliek bij de dames bestaat voor het overgrote deel uit 50+. Maar liefst 62% van de kijkers is ouder dan 50 jaar. Daarentegen trok Oranje in 2014 juist relatief meer jeugdige kijkers. Toegegeven, deels zal dit ook liggen aan de algehele verschuiving in kijkgedrag van jongeren tussen 2014 en 2017. Het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke kijkers is niet bijzonder groot.

Succesvolle zondag voor NPO
Al weer een jaar geleden waren we getuige van een sportzondag van epische proporties. Toentertijd met het succes van Dumoulin, het succes van de Nederlandse atleten op het EK, het succes van Max Verstappen op Silverstone en de EK Finale tussen Portugal en Frankrijk. Afgelopen zondag deden we het dunnetjes over. Niet alleen de vrouwen scoorden, ook Bauke Mollema was het overheerlijke voorgerecht wat die middag werd opgediend. Op circa 30km van de meet springt hij weg uit de kopgroep om vervolgens niet meer achterhaald te worden. Een prachtige solo die niet onopgemerkt voorbij ging aan het Nederlandse publiek. Dat zien we ook duidelijk terug in het kijkersverloop.

Bron: SKO, 6 jaar e.o.

Op het hoogtepunt van de etappe zagen 2 miljoen Nederlanders Mollema juichend over de finish komen. De ideale situatie om mensen gewoon door te laten kijken. Ze zijn immers in de flow en kunnen de openingswedstrijd van de dames ook wel mee pikken. Al met al zal NPO weer tevreden zijn over deze zondag. En met de goede prestaties (2x winst) ziet het er naar uit dat er nog meer klappers gaan vallen.

 

Arthur Terpstra
Senior AV Consultant bij MAGNA

 

Back to Top