Talpa Network presenteert plannen en ambities

Afgelopen donderdag liet John de Mol de (media)wereld kennismaken met zijn Talpa Network. De opvolger van Talpa Holding heeft lokale content als basis, en vermarkt dit via 6 pijlers:

– Talpa TV (SBS6, NET5, Veronica en SBS9)

– Talpa Radio (Radio 538, Radio 10, Radio Veronica, Sky Radio en de digitale zenders)

– Talpa Events

– Talpa Social (Social1nfluencers)

– Talpa Ecommerce (vakantieveilingen.nl, actievandedag.nl en ticketscout.nl)

– Talpa Digital (KIJK, JUKE en VoetbalTV)

Talpa Network bundelt de verkoopafdelingen van SBS en OMS in één nieuwe salesorganisatie: Talpa Media Solutions. Onder leiding van de voormalige Sanoma CEO Peter de Mönnink introduceert het nieuwe verkoophuis een one-stop-shop, waarbij strategisch accountmanagement centraal staat. De naam Talpa TV komt in de plaats van SBS Broadcasting. Nu de televisie- en radio activiteiten van Talpa onder één dak gaan opereren verwacht MAGNA dat dit synergie voordelen gaat opleveren voor haar adverteerders.

Eén van de nieuwe businessmodellen die Talpa Network heeft ontwikkeld is ‘Media for Intellectual Property’. Hiermee stelt Talpa haar televisiezenders open voor (internationale) producenten, jonge contentmakers, maar ook voor mediabureaus. In ruil voor het geboden podium en publiek worden de geselecteerde formats deels eigendom van Talpa Network.

Talpa Network zet duidelijk in op het vergaren van data, onder andere door de overname van Emesa (bekend van o.a. vakantieveilingen.nl) en speelt daarmee in op de wens van adverteerders om gerichter potentiële klanten te bereiken.

De afgegeven marktaandeeldoelstelling voor TV (21% op 25-54 jaar) lijkt heel ambitieus. Talpa Network geeft aan te investeren in programmering, maar in 2018 staan er twee sportevenementen (uitgezonden bij NPO) op het programma. Daarnaast is het de vraag wat er gebeurt met de uitzendrechten van de Champions League. Deze rechten, nu nog in handen van Talpa Network, vervallen namelijk aan het eind van dit voetbalseizoen. Evenals als de Europa League rechten overigens, nu in handen van RTL Nederland.

 

Martijn Caspers & Jorrit de Jong – MAGNA AV Contracting

 

Back to Top