Recordcijfers voor The Voice 7

 

Maar het kijkgedrag verandert…

 

Vrijdag 21 oktober jl. is The Voice of Holland weer van start gegaan. Ook in het 7e seizoen starten de uitzendingen met de bekende draaiende stoelen voor de blind auditions. We hebben alweer twee afleveringen achter de rug, tijd voor een eerste analyse.

Er is wederom een wisseling geweest in juryleden. Waylon is een waardige vervanger voor Anouk, beiden artiesten van niveau met een tikkie arrogante houding. Guus is de vervanger van Marco, prima om erbij te hebben, maar Ali en Sanne maken voornamelijk de show. Er is toch weer veel talent, waaronder Q-Music dj Stephan Bouwman. Ook deden de dochters van Raymond van Barneveld en Frank Masmeijer mee; het waren niet de uitblinkers van de show, maar eerlijk is eerlijk, ze kunnen aardig zingen.

tvoh-2016-2017

Wij waren erg benieuwd naar de kijkcijfers. Weet het programma nog steeds de kijkcijfers van voorgaande jaren te evenaren? Is de show na 6 seizoenen niet uitgemolken? En in hoeverre heeft The Voice last van het feit dat jongeren steeds minder lineaire tv kijken?

Vorige week werden we al positief verrast, in de doelgroep 6+ keken er 2.949.000 mensen. Afgelopen vrijdag werden die cijfers zelfs nog overtroffen met 3.083.000 kijkers. De laatste keer dat The Voice zo’n kijkcijfer wist te behalen met de Blind Auditions was in 2012. In alle doelgroepen waren de kijkcijfers erg hoog, in de doelgroep 65+ is het zelfs de hoogste kijkdichtheid ooit behaald. We willen even benadrukken, dat we hier de officiële kijkcijfers zien. En dat zijn niet de overnights die de volgende dag bekend zijn en die we in de media vaak horen. Het gaat hier om de currency, welke uitgaat van kijkgedrag tot 6 dagen na uitzending.

Onderstaand tref je een overzicht van de kijkdichtheden (currency) van de Blind Auditions van 2010 t/m 2016. In rood zijn de kijkcijfers gearceerd die hoger waren dan die van de laatste uitzending afgelopen vrijdag:

tabel-voice

Kortom, The Voice is dit jaar erg succesvol van start gegaan. 2011 en 2012 waren de topjaren voor The Voice, de jaren daarna zagen we een dalende trend in kijkcijfers in de doelgroepen vanaf 20 jaar, met een echte dip in 2014 en 2015. In een tijd dat men alleen maar spreekt over dalende kijkcijfers, heeft The Voice na twee minder goede jaren de kijkcijfers van voor 2014 weten te evenaren. Een hele mooie prestatie. Betekenen bovenstaande cijfers dat de trend, waarbij de jongere doelgroepen lineaire tv massaal de rug toekeren, voor The Voice niet op gaat?

Om dat te bepalen hebben we het gemiddelde percentage uitgesteld kijken per jaar uitgedraaid van alle Blind Auditions. Onderstaande tabel laat zien hoeveel het percentage uitgesteld kijken is (tot 6 dagen na uitzending) binnen het totaal (currency) in de periode 2010 t/m 2016:

ugk-voice

De cijfers fluctueren, maar door de jaren heen is er wel een duidelijke stijging te zien in uitgesteld kijken. De groep tussen 20 en 34 jaar is daarbij een echte uitschieter, daar wordt al 30% van het programma uitgesteld gekeken; in 2010 was dit nog maar 4%.

Ja, The Voice weet de jongeren nog steeds aan te spreken, maar het kijkgedrag is wel wezenlijk aan het veranderen. Minder lineair en veel meer uitgesteld. Nieuwe technieken en mogelijkheden beïnvloeden hierin dus duidelijk het gedrag. In het kielzog van de jongeren zien we ook groei in uitgesteld kijken voor alles boven de 35 jaar. Iets minder extreem, maar is er wel duidelijk tendens zichtbaar.

Een hele mooie prestatie van The Voice zover, dat belooft wat voor de rest van het seizoen!

 

Jamy Beeren – Senior AV Consultant MAGNA

 

Back to Top