Het nieuwe TV-seizoen: Broadcasters nemen meer risico, maar alleen voor de massa

In deze periode van het jaar presenteren de TV-exploitanten al járen hun plannen voor de komende winterperiode. Zo ook dit jaar.

 

Het winterseizoen start normaliter als iedereen van vakantie terug is in de eerste week van september. SBS startte dit jaar reeds een aantal vertrouwde programma’s in de week ervoor; een tactische zet om hun publiek weer te laten wennen aan de routine en daarbij nieuwe kijkers, met honger naar nieuwe content, te verwerven. De strategie lijkt te werken, want sinds week 35 realiseren de zenders van SBS een marktaandeel, dat met 21,7% (25-54 jaar) hoger is dan het jaargemiddelde tot week 35 (19,9%).

SBS gaat nog wel een loodzware wedstrijd krijgen dit najaar. Zowel NPO (Heel Holland Bakt, Penoza, We Zijn Er Bijna, De Wereld Draait Door etc.) als RTL (GTST, Dance Dance Dance, Kroongetuige, The Story Of My Life, Expeditie Robinson etc.) stellen direct al veel van hun beste spelers op. The Voice, Boer Zoekt Vrouw en Wie Is De Mol zullen later dit seizoen nog worden ingezet. RTL presenteerde in hun najaarspresentatie vooral programma’s die we op de korte termijn mogen verwachten. Waarschijnlijk een tactiek om flexibel te blijven en in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap.

Focus op het vlaggenschip

Als we meer inzoomen op de nieuwe programma’s van de verschillende broadcasters, dan zien we dat de focus nóg meer op de vlaggenschepen ligt. Zo zien we dat bij RTL vooral RTL4 veel nieuwe programma’s krijgt, maar dat andere zenders binnen de groep hiermee heel mager bedeeld worden. Daar zien we vooral dat er voortgeborduurd wordt op de bestaande programma’s, die enige restyling en/of nieuwe presentatoren hebben gekregen.

Maar er zit dan ook wel veel potentie tussen de nieuwe RTL4 programma’s, zoals Johnny In The Wild (RTL-versie van Waar Is De Mol?), Onschuldig (Over mensen die door gerechtelijke dwalingen jaren onschuldig in de gevangenis hebben gezeten – presentatie Peter van der Vorst), Spreekrecht (Angela Groothuizen volgt mensen die gebruikmaken van hun spreekrecht bij aangrijpende rechtszaken), Kroongetuige (9 BN-ers moeten in Zweden een moord oplossen – presentatie Monic Hendrickx) en The Story Of My Life (waarin Linda de Mol opnieuw 4 BN-koppels letterlijk confronteert met ouder worden, na de succesvolle pilot met Wesley & Yolanthe vorig jaar).

In Meisje Van Plezier kruipt Angela Schijf in de huid van een high class escort girl. RTL laat deze veelbelovende dramaserie voor het eerst tegelijkertijd beginnen op RTL4 én Videoland, waar series voorheen eerst hun primeur beleefden op Videoland en maanden later ook op RTL4 te zien waren.

Veel spelshows en entertainment op RTL4, waarmee RTL het samen TV-kijken verder lijkt te stimuleren om jong en oud te bereiken, met programma’s als Een Goed Stel Hersens, Little Big Stars, The Big Music Quiz, Dance Dance Dance, Oh Wat Een Jaar & The Voice.

Bij de NPO zien we dit najaar een mix van veilig gekozen nieuwe seizoenen van reeds bestaande goed scorende programma’s en nieuwe veelbelovende programmering. Ook zien we de terugkeer van series welke al een paar jaar van de buis waren, zoals Hollands Hoop (NPO 2) en Van God Los (NPO 3).

Op NPO 1 zien we toppers als Heel Holland Bakt terug, net als Maestro, Wie is de Mol?, Flikken Rotterdam en We zijn er bijna. Daarnaast komt NPO 1 met nieuw potentieel, zoals Hotel Romantiek (slim geprogrammeerd direct na Heel Holland Bakt, waarin de jongens van Streetlab en Marlijn Weerdenburg de liefde voor ouderen een handje helpen), Ilse’s Veranda (Ilse DeLange ontvangt artiesten in Nashville), Hotel Sophie (Sophie Hilbrand ontvangt hierbij gasten en spreken over seksualiteit anno 2017) en Dwars door de week (Met twee bekende gasten speelt Sophie Hilbrand een nieuwsquiz waarin de opvallendste gebeurtenissen van de afgelopen week worden besproken). Ook investeert NPO 1 in de nieuwe serie Hendrik Groen (In een dagboek beschrijft Hendrik Groen zijn leven in een verzorgingstehuis in Amsterdam-Noord – gebaseerd op de boeken Pogingen iets van het leven te maken en Zolang er leven is door Peter de Smet).

Wat ook nieuw is, is dat De Wereld Draait Door dit seizoen maar tot begin april gepresenteerd zal worden door Matthijs van Nieuwkerk – er wordt nog gezocht naar een opvolger voor de overige maanden.

Wel zien we dat NPO 1 het succes van Heel Holland Bakt verder uitmelkt door op woensdagavond nog een ‘nabeschouwing’ van de aflevering van zondag onder de naam van Smaakt Naar Meer. Het werkt klaarblijkelijk wel, het programma op de woensdagavond scoort gemiddeld 900.000 kijkers (6+) – hetzelfde fenomeen zagen we reeds met Wie is de Mol? en het nabeschouwingprogramma Moltalk.

NPO 2 blijft als vanouds de verdiepingzender met nieuwe seizoenen van onder anderen Hier komen de Van Rossems, Verborgen verleden en het dagelijkse Nieuwsuur.

NPO 3
houdt vast aan de positionering van ‘jongerenzender’. Op de zender worden presentatoren als Jan Versteegh en Geraldine Kemper steeds vaker naar voren geschoven; zo krijgen zij komend seizoen meerdere eigen programma’s, zoals Jan de Belastingman, Jan wordt Vader en Misbruikt.

Penoza is teruggekeerd voor een laatste seizoen en Arjen Lubach is weer elke zondag te zien met Zondag met Lubach. Daarnaast investeert NPO 3 in nieuwe veelbelovende dramaseries, zoals Voetbalmaffia (een voetballer raakt verzeild in de louche onderwereld van de sport), Papadagen (hierin wordt een groep vaders gevolgd die elkaar elke donderdag ontmoeten bij de zandbak in het park) en keert Van God Los terug na een afwezigheid van 4 jaar (de opzet blijft hiervan hetzelfde, waarbij elke spannende aflevering van de serie op zichzelf staat).

De NPO kiest voor de vertrouwde en succesvolle formule, een mix van bestaande toppers en nieuwe programma’s, waarbij per zender vast wordt gehouden aan de positionering van vlaggenschip, verdieping en jongerenzender.

SBS is dus al een weekje eerder van start gegaan; oude bekenden als Mr. Frank Visser en Dokter Tinus startten reeds op maandag 28 augustus. Beide programma’s behaalden als vanouds weer mooie kijkcijfers voor SBS, waarbij ze het in de 2e week nog beter deden. Op dinsdag is het spelshowavond op SBS6, eerst met Mensenkennis, een quiz gepresenteerd door Winston Gerschtanowitz. De avond wordt vervolgd met De Perfecte Vraag, presentatie Irene Moors. Beide shows tikten vorige week ruim 500.000 kijkers aan. Ook Designdroom, waarin 6 interieurdesigners binnen 36 uur met het assortiment van sponsor IKEA de beste en mooiste woonoplossing moeten bedenken, tikt rond de 500.000 kijkers aan. Boswachter Gezocht op de vrijdag, waarin de zoektocht naar de nieuwe boswachter op Texel te zien is, heeft nog ruimte voor verbetering. Wedden Dat Ik Het Kan is weer terug, maar heeft het op de zaterdag lastig tegenover Dance Dance Dance. De vertrouwde zondag met onder andere Undercover in Nederland had nog last van de WK kwalificatiewedstrijd van Oranje, maar zal ook wel weer richting 1 mln kijkers gaan de komende weken.

Verderop in het seizoen starten andere, nieuwe programma’s bij SBS6. Team Vermissingen, gepresenteerd door Rik van de Westelaken, gaat vermissingen oplossen met hulp van de kijkers en specialisten. In Drone Masters wordt in competitieverband met leuke opdrachten bepaald wie de beste ‘Drone Master’ van een groep BN’ers is. Nieuw op de vrijdagavond wordt Happy Hour, een entertainmentshow gepresenteerd door Roué Verveer. De zaterdagavond zal worden gevuld met Circus Gerschtanowitz. Renate en Winston presenteren dit nieuwe programma, waarbij mensen langs komen die iets bijzonders kunnen of hebben. Op de zondagavond zal Sandra Schuurhof met de hulp van de kijker en specialisten onopgeloste zaken proberen op te lossen in Cold Case. Terug van eventjes weggeweest is Bonje met de Buren, met nieuw presentatieduo Leontine Borsato en Dennis van der Geest. Ook Undercover Boss NL komt na een afwezigheid van 6 jaar weer terug bij SBS6.

Wat Net5 betreft zullen we veel bestaande programma’s terugzien. Het nieuwe seizoen van Kitchen Impossible wordt dit jaar gepresenteerd door het nieuwe Net5-gezicht Nicolette van Dam. Grenzeloos Verliefd komt ook terug met alweer het 9e seizoen, nu gepresenteerd door Arie Boomsma. Zijn nieuwe programma, Arie en de Kleine Mensen, start 27 september. Een ander nieuw programma waar veel van verwacht wordt is De Spa. In deze late night soap volgen we het wel en wee van de werknemers en bezoekers van een luxe wellnesscomplex. Het programma wordt vanaf 2 oktober uitgezonden op de late avond, van maandag t/m donderdag.

Bij Veronica is het veel van het oude, met veel voetbal (Champions League, UEFA League en de KNVB Beker), films en series. Nieuwe series zijn Man with a Plan en The Odd Couple, beide begin augustus al gestart.

Overall zien we veel nieuwe programma’s en nieuwe gezichten bij SBS. Waar RTL de focus lijkt te leggen op programma’s met BN’ers, lijkt SBS de kijker wat meer op te zoeken. Dit enerzijds weer door middel van de talentenjachten, maar ook met de nieuwe programma’s Cold Case en Team Vermissingen, waarbij hulp van het publiek wordt ingeschakeld.

Op de nieuwe series bij Veronica na is er vooral geïnvesteerd in lokale content en producties. Voor De Spa op Net5 zijn de verwachtingen hooggespannen en ook bij SBS6 zijn er veel nieuwe programma’s waarvan men hoopt dat de kijker ze zal vinden en ook op zal (blijven) intunen. Herkenbaarheid, dat is wat voor SBS belangrijk is. Het is te hopen dat ze daar komend seizoen aan blijven bouwen en niet te snel de programmering weer gaan omgooien.

 

Een nieuw seizoen met de nodige investeringen

Het is duidelijk dat de exploitanten met veel content, waaronder relatief veel nieuw, van eigen bodem (NPO, RTL en SBS) hun best gaan doen om de daling in de kijktijd te laten stabiliseren. We zien wel dat men vooral kiest voor vernieuwing en enige durf op de grootste zenders van de groepen en de overige zenders van de groepen op een zelfde spoor laat rijden als voorheen met dezelfde programma’s.

Wat we niet zien is zijn specifieke aanpassingen naar de jongere kijkers (13-34 jaar), waarvan we eerder al hadden vastgesteld dat de gevestigde orde van exploitanten hier ruimte laat voor de special interest zenders.

 

Jeroen Bakker, Sanne Lubbers, Annelie de Peuter en Nikki Duijkers – MAGNA AV Team

 

Back to Top