4,1 miljoen kijkers voor finale Songfestival

Ook dit jaar hebben meer dan 4 miljoen Nederlanders gekeken naar de finale van het Songfestival. Het vocaal foutloze trio O’G3NE kon echter niet voorkomen dat het aantal kijkers lager is dan in de andere jaren waarin Nederland in de finale stond. Als we naar de halve finale kijken, dan kunnen we concluderen dat relatief gezien veel minder mensen hebben gekeken. Hoewel de oorzaak hiervoor een logische is. Ajax trad immers op in de halve finale Europa League. Laten we een duik nemen in de kijkcijfers van de afgelopen jaren rondom het Songfestival.

 

Alleen het Koningsinterview en BZV scoren beter dan finale Songfestival

Dit jaar is een aantal maal de magische grens van 4 miljoen kijkers overschreden. Naast het Songfestival konden ook de afleveringen van Boer Zoekt Vrouw (9 afleveringen!) en het interview met Koning Willem-Alexander rekenen op meer dan 4 miljoen kijkers (combinatie van NPO1 & RTL4). Het mag echter geen verrassing meer zijn dat het Songfestival zoveel kijkers trekt. In de afgelopen 5 jaar heeft de finale van het liedjesfestijn 4 maal deze prestatie neergezet. Met 4,1 miljoen zou je bijna kunnen stellen dat deze editie niet de verwachtingen heeft kunnen overtreffen.

 

Hoe ging het de afgelopen vijf jaar?

Het kijkgedrag tijdens de finale hangt sterk af van het feit of Nederland zich wel of niet heeft geplaatst voor de finale. Het meest succesvolle jaar (2014) is het jaar waarin Nederland met de Common Linnets maar liefst als tweede eindigde (achter de veelbesproken Conchita Wurst). Deze finale zorgde voor ruim 5 miljoen kijkers op 6 jaar en ouder, waarmee NPO 1 een marktaandeel realiseerde van bijna 64%. 2015 was echter een minder succesvol jaar waarin Trijntje zich niet wist te plaatsen voor de finale en dat zie je terug in de cijfers. Op deze avond schakelden ‘slechts’ 2 miljoen kijkers in op het Songfestival (marktaandeel NPO 1 36%).

bron: SKO, 6 jaar en ouder
* Nederland niet in de finale

De afgelopen vijf jaar zorgde Nederland voor veel kijkers tijdens de halve finale waarin zij zich mochten bewijzen. Gemiddeld trok deze avond 3.2 miljoen kijkers op 6 jaar en ouder met een marktaandeel van 46% voor NPO 1. Voor de beeldvorming: het gemiddelde marktaandeel over de hele maand mei ligt voor deze zender gemiddeld op 21,5%. Het Songfestival is hierin dus een echte uitschieter met elk jaar weer veel kijkers. Wat misschien wel het meest opvallend is, is het lage aantal kijkers van de halve finale van 2017. Dit had echter wel een hele duidelijke reden.

 

Ajax bepaalt kijkgedrag naar O’G3NE

Dit jaar mocht Nederland aantreden op donderdag 11 mei in de tweede halve finale van het Songfestival. Toeval wil dat Nederland zich op deze avond ook kon bewijzen tijdens een andere halve finale; Ajax trad aan tegen Lyon in de halve finale van de Europa League. En dat op exact hetzelfde moment!


bron: SKO, 6 jaar en ouder

Wanneer we naar de laatste vier halve finales van het Songfestival kijken waarin Nederland aan mocht treden, zien we al dat veel mensen inschakelen op het moment dat Nederland haar nummer ten gehore mag brengen. Op 11 mei 2017 was het echter een ander verhaal. De wedstrijd van Ajax trok op deze avond niet alleen meer kijkers, maar bepaalde ook meer dan andere jaren het inschakelmoment naar het Songfestival. De eerste piek laat goed zien wanneer het optreden van O’G3NE was. Maar liefst 400.000 kijkers (6 jaar en ouder) schakelden vanuit RTL 7 over naar het Songfestival. Tot overmaat van ramp voor de mannen die voor vrouwlief overschakelden, scoorde Ajax precies op het moment dat O’G3NE bezig was aan het optreden. Meteen na afloop van het nummer zien we dat ruim 1 miljoen kijkers direct terugschakelden naar Ajax. De rust van de voetbalwedstrijd zorgde voor een nieuwe piek tussen 21.50 en 22.05 uur. Richting het bloedstollende einde van de wedstrijd is te zien dat meer en meer mensen afstemden op RTL 7 vanuit NPO 1. Na de goede afloop van de wedstrijd zien we dat ruim 1 miljoen personen ook wilden weten of O’G3NE zich wist te plaatsen voor deze finale. Dit zorgt wederom voor een piek in het aantal inschakelmomenten naar het Songfestival. We hadden het er maar druk mee met zappen. Al met al had Nederland donderdag een spannende, maar succesvolle avond.

 

Conclusie: succes Nederland, succes TV

Dit bijzondere jaar laat nog duidelijker zien dat wij kijkers graag afstemmen op Hollands glorie. Of het nu in de sport of in de muziek is, wanneer Nederlands succes te zien is, schakelen we daar massaal op in. We blijven toch een chauvinistisch land. Als het goed gaat met Nederland, gaat het ook goed met TV.

 

Lisette van Baarsen en Nikki Duijkers – AV Consultants MAGNA

 

Back to Top